Fællesskab giver styrke

09. januar 2017 kl. 20:13

Hadsund Gymnastikforening har fået ny tro på fremtiden

Af Janni Christensen:

”Hadsund Gymnastikforening bukker ikke bare under i selvmedlidenhed over, at der ikke er opbakning i lokalsamfundet, vi tager et ansvar.” Sådan lød ordene i mit seneste indlæg om, hvorvidt Hadsund Gymnastikforening kunne være fortid til marts. Det er derfor glædeligt nu at kunne informere om, at vi har ny tro på fremtiden. Der er i de sidste par måneder talt meget i telefon og afholdt møder for at drøfte en kursændring med bedre betingelser for Hadsund Gymnastikforening.

Hadsund Boldklub har rakt hånden ud til os, og dermed sløjfet forslaget om at opløse Hadsund Gymnastikforening.

Jeg blev sammen med den øvrige bestyrelse i Hadsund Gymnastikforening inviteret til et møde med Karl Christensen, Søren Nielsen og Karsten Elkjær. Dagsordenen var at drøfte en mulig fremtid for Hadsund Gymnastikforening som en del af Hadsund Boldklub. Vi har efterfølgende afholdt et møde med DGI, der bakker op om tiltaget.

En fortsat forhandling med Hadsund Boldklub med henblik på en fusion, således at Hadsund Gymnastikforening etableres som en afdeling af Hadsund Boldklub på samme vilkår og betingelser, som HB fodbold, håndbold og petanque, er taget i enighed. Vi skal i Hadsund Gymnastikforening stadig etablere vores egen bestyrelse, og vi har fået tilkendegivet at Lotte Nørgaard Mark og Aase Bach agter at indtræde i Hadsund Gymnastikforenings bestyrelse ved generelforsamlingen d. 26 januar.

Historien fortæller, at Hadsund Boldklub blev stiftet på en generelforsamling i august 1926, og som for de fleste deltagers vedkommende var tidligere medlemmer af en opløst idrætsforening i Hadsund der havde store økonomiske vanskeligheder. Man kan måske ud af det tænke, at opløsningen hos den daværende idrætsforening i Hadsund blev til startskuddet for Hadsund Boldklub. I dag er historien en anden. Hadsund Gymnastikforening er en sund forening og vi har høje medlemstal, men vi har skulle tænke i nye baner. Det har Hadsund Boldklub været med til, og vi får nu muligheden for at koncentrere os om det det vi gerne vil, nemlig gymnastik. Mange tunge poster og tidskrævende opgaver kan i forbindelse med en fusion løftes væk fra bestyrelsen, og vil blive løst af en økonomiafdeling, der er tilknyttet Hadsund Boldklub på tværs af de enkelte foreninger.

For at en fusion kan gennemføres skal dette punkt på dagsordenen til Hadsund Gymnastikforenings generelforsamling i januar samt Hadsund Boldklubs generelforsamling i februar.

Jeg har i en mail fra Hadsund Boldklubs hovedbestyrelse hæftet mig særligt ved en sætning:  ”Fællesskab giver styrke og vi er klar. ” Dette budskab er for mig meget sigende, og vi har i Hadsund Gymnastikforening troen på en fælles fremtid.